اولفوریه 2023 - مطالعه ی منتشر شده در Frontiers in Nutrition نشان می دهد که ال-کارنیتین ممکن است نشانگرهای گلایسمیک از جمله HbA1c، FBG  ومقاومت به انسولین(HOMA-IR) را در بزرگسالان کاهش دهد.

مقاومت به انسولین و هایپرگلایسمی از مسائل کنونی سلامت جهانی است. مکمل ال کارنیتین، اخیرا به عنوان یک درمان مکمل موفق برای مدیریت قند خون توصیه شده است. بنابراین بررسی تأثیر آن بر شاخص های قند خون بسیار مهم به نظر می رسد. در این مطالعه، تاثیر ال-کارنیتینبر شاخص های گلایسمیک در بزرگسالان توسط دکتر زمانی و همکارانش در دانشکده علوم تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان در اکتبر 2022، پایگاه‌های اطلاعاتی  Scopus، PubMed، Web of Science  وCochrane  را برای مطالعات آینده‌نگر در مورد تأثیر مکمل ال-کارنیتین بر شاخص‌های گلایسمی، جستجو کردند. شرکت کنندگان بزرگسال و مصرف مکمل های خوراکی ال-کارنیتین برای حداقل هفت روز، معیارهای ورود به این متاآنالیز بودند. با استفاده از مدل اثرات تصادفی، اختلاف میانگین وزنی تلفیقی (WMD) محاسبه شد.

محققان 41 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده(RCTs)  که در مجموع 2900 نفر در آنها شرکت داشتند را با 44 اندازه اثر در این آنالیز وارد کردند.

در این تجزیه و تحلیل تلفیقی؛ مکمل ال-کارنیتین تأثیر قابل توجهی بر قند خون ناشتا(=WMD3.22 –میلی گرم بر دسی لیتر) درصد هموگلوبینA1c (=WMD0.27–درصد)  و مقاومت به انسولین (=WMD0.73 – درصد) درگروه مداخله نسبت به گروه کنترل داشت.

مکمل ال-کارنیتین اثر کاهشی بر FBG پایه مساوی یا بیش از 100 میلی گرم در دسی لیتر، مدت زمان آزمایش ≥12 هفته، دوز مداخله ≥2 گرم در روز، در شرکت کنندگان چاق و دارای اضافه وزن( BMIپایه 25-29.9 و > 30 کیلوگرم بر متر مربع) و در بیماران دیابتی داشت.

همچنین، ال-کارنیتین تأثیر قابل توجهی بر میزان انسولین (pmol/l)، درصد HOMA-IR و درصد HbA1c در طول مدت کارآزمایی ≥ 12 هفته، دوز مداخله ≥2 گرم در روز، و در شرکت کنندگان چاق با BMI پایه > 30 کیلوگرم بر متر مربع، گذاشت.

همچنین ال-کارنیتین اثر کاهشی بر مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی و بیماران غیر دیابتی؛ و اثر کاهشی فقط بر مقدار مورد نیاز انسولین و HbA1c در بیماران دیابتی، داشت.

یک رابطه ی غیرخطی معنی دار بین طول مدت مداخله و تغییرات FBG، HbA1c و HOMA-IR وجود داشت. علاوه بر این، یک ارتباط خطی قوی بین طول مداخله (هفته‌ها) و تغییرات  HbA1C، و همچنین یک ارتباط غیرخطی قابل‌توجه بین دوز (≥2گرم در روز) و تغییرات انسولین وجود داشت.

محققان گفتند: براساس نتایج این متاآنالیز، مکمل ال کارنیتین، یک درمان مکمل موفق برای مدیریت قند خون است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/l-carnitine-supplementation-lowers-glycemic-markers-including-blood-sugar-and-hba1c-106409